Kurotaanko kuilu umpeen?

Myynnin ja markkinoinnin kuilu

Ei kai tämä esimerkki ole sinun yrityksestäsi?

Yrityksen markkinointiosasto tekee hikipäisssään hommia, kun se tuottaa esitteitä, uudistaa nettisivuja ja hankkii kasapäin liidejä myyjille.  Kentällä myyjät ihmettelevät kenelle nämä esitteet on tarkoitettu, mistä tuotteista näillä nettisivuilla puhutaan ja miksi juuri kukaan markkinointiosaston ”kuumista liideistä” ei osta mitään.

Edellä kerrottu on liiankin tuttua monessa yrityksessä.  Markkinointiosasto ja myyntiosasto seisovat kuin kuilun eri puolilla syytellen toisiaan – markkinointia tuloksettomasta puuhastelusta ja myyntiä laiskuudesta.

Perussyy markkinoinnin ja myynnin välisen kuilun repeämiseen on usein siinä, että markkinointi ei ”alennu” kuuntelemaan myynnin tarpeita, jolloin markkinointiviestintä ei palvele yrityksen myyntiä. Esitteitä ei käytetä, kun niillä ei ole merkitystä  myynnin näkökulmasta. Markkinointi käyttää omia tietolähteitään, omia oletuksiaan ja korkealentoista kieltä, jota ei ymmärrä sen koommin asiakas kuin yrityksen omat myyjätkään.  Eikä nettisivuillakaan  puhuta niistä asioista, joilla on kaupan päätöksen kannalta merkitystä asiakkaille.

Mikä tällaisen kuilun partaalla seisottaessa on unohtunut? Eikös vain asiakas?  Se markkinoinnin tärkein tietolähde, jonka tarpeet tulee tuntea, jotta onnistutaan tuotekehityksessä, markkinoinnissa ja myynnissä. Markkinoinnilta vaatii nöyryyttä tunnustaa, että merkityksellisen tiedon markkinoinnille pystyy välittämään vain MYYNTI, joka on konkreettisesssa yhteydessä asiakkaaseen.

Ja nyt tehtävä sinulle: Analysoi rehellisesti omaa ja yrityksesi toimintaa. Onko myynnin ja markkinoinnin välinen kuilu yrityksessäsi totta vai ei? Jos ei, ole onnellinen! Mutta jos tunnistat ongelman, lähde korjaamaan se heti. Markkinoinnin ja myynnin kuilu tappaa aktiivisuuden, luo syyttelyn ilmapiirin, lisää tehottomuutta ja nielee hirvittävästi rahaa.

Jo pelkkä kuilun olemassaolon toteaminen voi yrityksessäsi käynnistää  tuloksellisen kehitysprosessin, jossa markkinointi ja myynti löytävät toisensa. Ne alkavat arvostaa toisiaan ja tunnustavat toistensa olemassaolon välttämättömyyden. Mutta usein kuilun kurominen edellyttää ulkopuolista apua – asiantuntijaa, joka voi nähdä tilanteen kiihkottomasti ja antaa selkeät toimintamallit tilanteen korjaamiseksi.

Kun kuilu on kurottu umpeen, alkaa yhteinen ponnistus, jossa asiantuntijan johdolla kehitetään uudenlaisia keinoja kuunnella asiakasta entistä herkemmin eri palautekanavien välityksellä. Asiakastarpeiden pohjalta on helppo luoda asiakasta ja myyntiä palvelevaa markkinointiviestintää, niin printtiin, nettiin kuin someenkin. Asiakasta palveleva sisältö houkuttelee uusia asiakkaita, se helpottaa asiakkaan päätöksentekoa ja tehostaa yrityksen toimintaa kaikilla tasoilla.

Tarinan onnelliseen loppuun kuuluvat tietysti myös pienemmät markkinoinnin ja myynnin kustannukset sekä yrityksen entistä parempi kannattavuus.

 

Tallennettu kategorioihin Markkinointi | Avainsanoina , , , , , , | Jätä kommentti

Menestyviä yrityksiä yhdistää testaamisen kulttuuri

Markkinoinnin testaus

Tutkimukset osoittavat, että jatkuvalla markkinoinnin eri osa-alueiden testaamisella saadaan aikaan huikeita tuloksia.

Mitä osa-alueita, esimerkiksi? No…hintoja, verkkosivujen ja mainosten otsikoita, leipätekstejä, ulkoasua, lähestymiskulmaa, markkinointiviestejä yms…

Yksikään aivoriihi tai ’focus group’ ei pärjää oikealle testaamiselle. Testaaminen hiljentää äänekkäimmätkin kriitikot ja lyö pisteen väittelylle. Se on yksinkertainen ja joskus nopein ja paras tapa saada vastauksia kysymyksiin. Jos et testaa, et myöskään ikinä tiedä mitä asiakkaasi oikeasti haluavat ja mitä he ovat oikeasti valmiita maksamaan haluamastaan tuotteesta.

Yksinkertaisin ja nopein tapa testata  mainosta on tehdä toinen versio mainoksesta nykyisen mainoksen rinnalle, ja näyttää näitä kahta versiota tasaisesti kunnes voittaja selviää. Tätä testausmallia kutsutaan A/B testaukseksi.

Google Adwordsissa A/B testien tekeminen on helppoa. Voit luoda nykyisen mainosversion rinnalle uuden mainoksen ja nähdä ensimmäisiä tuloksia jo muutamassa päivässä. Voit myös testata eri avainsanoja, kohdemaita tai kohdekaupunkeja.

Facebook-mainonnassa voit testata eri kohderyhmiä, mainoskuvia tai mainostekstejä ja löytää kultaa suhteellisen helpostikin. Verkkokaupan ulkoasua voit A/B testata useilla eri työkaluilla (Visual Website Optimizer, Optimizely näin muutamia mainitakseni). Sähköpostimarkkinoinnissa voit testata eri otsikkoversioita ja parantaa avausprosenttiasi jopa useita satoja prosentteja.

Olennaista testaamisessa on keskittyä sellaisiin kohtiin, joita muuttamalla voit saada aikaan suuria muutoksia. 80/20 säännön mukaan 20% syistä aiheuttaa 80% seurauksista. ELI… 20% verkkosivustosi sisällöstä tuottaa 80% tuloksista.

Verkkosivuston tärkein sivu on etusivu. Etusivun tärkein osio on usein otsikko. Mainoksen tärkein osio on otsikko. Testaamalla markkinointisi tärkeimpiä osioita voit usein kaksinkertaistaa, kolminkertaistaa tai jopa kymmenkertaistaa mainokseesi kohdistuvien klikkien määrän, verkkosivustosi myyntitehon ja katteesi (kyllä, hintaakin on joskus hyvä testata).

Tärkeintä on omaksua testaamisen kulttuuri, joka tähtää jatkuvaan kehitykseen. Kun voittava versio on löytynyt, on seuraavaksi vuorossa uuden kilpailijan kehittäminen juuri voittaneen version rinnalle.

Organisaatio, josta löytyy jatkuva testaamisen kulttuuri, on voittaja ja väistämättä toimialansa kärkeä ennemmin tai myöhemmin.

Tallennettu kategorioihin Markkinointi | Avainsanoina , , , , , , | Jätä kommentti