Menestyviä yrityksiä yhdistää testaamisen kulttuuri

Markkinoinnin testaus

Tutkimukset osoittavat, että jatkuvalla markkinoinnin eri osa-alueiden testaamisella saadaan aikaan huikeita tuloksia.

Mitä osa-alueita, esimerkiksi? No…hintoja, verkkosivujen ja mainosten otsikoita, leipätekstejä, ulkoasua, lähestymiskulmaa, markkinointiviestejä yms…

Yksikään aivoriihi tai ’focus group’ ei pärjää oikealle testaamiselle. Testaaminen hiljentää äänekkäimmätkin kriitikot ja lyö pisteen väittelylle. Se on yksinkertainen ja joskus nopein ja paras tapa saada vastauksia kysymyksiin. Jos et testaa, et myöskään ikinä tiedä mitä asiakkaasi oikeasti haluavat ja mitä he ovat oikeasti valmiita maksamaan haluamastaan tuotteesta.

Yksinkertaisin ja nopein tapa testata  mainosta on tehdä toinen versio mainoksesta nykyisen mainoksen rinnalle, ja näyttää näitä kahta versiota tasaisesti kunnes voittaja selviää. Tätä testausmallia kutsutaan A/B testaukseksi.

Google Adwordsissa A/B testien tekeminen on helppoa. Voit luoda nykyisen mainosversion rinnalle uuden mainoksen ja nähdä ensimmäisiä tuloksia jo muutamassa päivässä. Voit myös testata eri avainsanoja, kohdemaita tai kohdekaupunkeja.

Facebook-mainonnassa voit testata eri kohderyhmiä, mainoskuvia tai mainostekstejä ja löytää kultaa suhteellisen helpostikin. Verkkokaupan ulkoasua voit A/B testata useilla eri työkaluilla (Visual Website Optimizer, Optimizely näin muutamia mainitakseni). Sähköpostimarkkinoinnissa voit testata eri otsikkoversioita ja parantaa avausprosenttiasi jopa useita satoja prosentteja.

Olennaista testaamisessa on keskittyä sellaisiin kohtiin, joita muuttamalla voit saada aikaan suuria muutoksia. 80/20 säännön mukaan 20% syistä aiheuttaa 80% seurauksista. ELI… 20% verkkosivustosi sisällöstä tuottaa 80% tuloksista.

Verkkosivuston tärkein sivu on etusivu. Etusivun tärkein osio on usein otsikko. Mainoksen tärkein osio on otsikko. Testaamalla markkinointisi tärkeimpiä osioita voit usein kaksinkertaistaa, kolminkertaistaa tai jopa kymmenkertaistaa mainokseesi kohdistuvien klikkien määrän, verkkosivustosi myyntitehon ja katteesi (kyllä, hintaakin on joskus hyvä testata).

Tärkeintä on omaksua testaamisen kulttuuri, joka tähtää jatkuvaan kehitykseen. Kun voittava versio on löytynyt, on seuraavaksi vuorossa uuden kilpailijan kehittäminen juuri voittaneen version rinnalle.

Organisaatio, josta löytyy jatkuva testaamisen kulttuuri, on voittaja ja väistämättä toimialansa kärkeä ennemmin tai myöhemmin.

Kategoria(t): Markkinointi Avainsana(t): , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.